Monday, November 9, 2009

wanita hidrokuinon, merkuri dan hidrogen peroksida.



tengahari. terik. saya berjalan kaki pulang dari pasaraya yang jaraknya 15 minit sahaja dari rumah dan terserempak dengan seorang teman yang lama tidak berjumpa. lelaki. melayu. berbual bertanya khabar. 5 minit kemudian, dia meninjau atas kepala saya.

"banyaknya uban! cover la sikit. kenapa tak colourkan!"
saya tersentak. mengapakah nadanya kedengaran jijik sekali, seolah-olah bukan uban yang tumbuh di atas kepala saya tapi kudis buta yang hanyir lagi busuk dan buruk rupanya?
(agaknya inilah kepedihan seorang teman perempuan saya yang kehilangan sebelah payudaranya akibat kanser ketika membuka coli untuk berasmara dengan suaminya yang kini tidak lagi mahu bersamanya.)

"i age gracefully." saya jawab. walaupun pedih, saya puas hati kerana saya tidak malu untuk jujur. dia senyum sinis. mungkin dia rasa saya mengarut atau mungkin juga dia terpukul dengan jawapan saya. dia berlalu dan saya pun berlalu. pulang ke rumah, bukan berlari sambil menangis anak ke salun rambut yang berdekatan seperti beberapa kenalan perempuan yang saya kenal - wanita-wanita hidrogen peroksida.

petang. saya di warung rakyat. kopi dengan rokok dan buku di tangan. " one is not born, but rather become, a woman." kata simone de beauvoir, pemikir eksistensialis perancis, pencetus gerakan feminisme. perempuan yang digilai oleh lelaki dan perempuan kerana keintelektualannya, keberaniannya mengeksplorasi dunia cinta, kekuatannya meruntuhkan dinding prejudis akibat sekatan gender. saya tersengih. betul. hidup seorang wanita yang tidak kuat ketahanan mentalnya akan dibentuk oleh persepsi masyarakat yang didominasi oleh sudut pandangan primitif yang seringkali pula didominasi oleh kaum lelaki.

di meja sebelah, seorang perempuan melayu separuh umur berimej tipikal - rambut perang, berlemak di pinggang peha dan lengan, bertumit setinggi kaki meja, tas tangan besar yang tentunya dipenuhi kosmetik yang diantaranya krim pemutih kulit dan multivitamin - jaminan palsu kapitalis parasit buat rakyat yang sengaja membiarkan perasaan rendah diri mereka dimanipulasi dan dieksploitasi oleh janji-janji manis kesempurnaan.

disebelah cawan kopinya yang ke 3 dan kotak rokok yang semakin kosong itu (kalau benar dia gila kecantikan, kenapa dia tidak minum air buah atau air suam saja? dan merokok?) beberapa katalog sedang di terangkannya. ada 2 orang gadis remaja yang segar bugar dan masih mulus kulit mereka tekun mendengar.

" takpe. i bagi u cuba pearl powder. memang putih kulit u nanti. 2 minggu dah nampak dah."
2 gadis yang segar bugar dan mulus kulit yang langsung tak memerlukan produk tersebut mengangguk laju. mereka memandang wanita tersebut dengan penuh harapan seperti mengharap pari-pari menghayunkan tongkat kecil sakti di atas kepala mereka dan ting! mereka pun bertukar menjadi snow white yang cantik lagi manis! snow white palsu hasil reaksi kimia hidrokuinon dan merkuri!

kesian.



* hidrogen peroksida - bahan kimia untuk melunturkan warna asli rambut yang hitam sebelum dibalut dengan warna baru.
*hidrokuinon dan merkuri - bahan kimia yang digunakan dalam kosmetik pencerah kulit.

2 comments:

i'm shin... i'm inesen said...

kalau la hidrogen peroksida bole membantu melunturkan hati hitam manusia yg penuh hasad degki, khianat, jahat.. kan bagus!!

See Ame said...

hang nak ke? Aku boleh order dari sini, lepas tu aku hantaq kat hang di Mehsia.. Nak tak?