Tuesday, September 22, 2009

1DesaPandan !


Kalau anda ke rumah saya di desa pandan, ampang, anda akan dapati gambar di atas ini hanyalah salah satu adegan di antara begitu banyak drama yang berlaku di dalam rumah saya. drama di mana para aktornya terdiri dari golongan kucing semata-mata.
Tiada anjing atau ikan atau kura-kura atau ular sawa atau burung mahupun iguana (sekadar menyebut beberapa nama haiwan peliharaan) yang terlibat dalam drama-drama ini.
Juga kucing-kucing ini semuanya datang dari jenis yang sama, keturunan kucing kampung. Tidak ada kucing siam atau parsi atau mesir atau campuran kedua-duanya mahupun ketiga-tiganya, yang terlibat dalam drama-drama ini.
Tidak ada yang berbulu lebih lebat atau lebih panjang mahupun lebih terang dan lebih lembut dari yang lain.
Tidak ada yang memerlukan penjagaan lebih rapi dengan penggunaan sikat besi mahupun pengering rambut ataupun pelembut bulu yang lebih mahal harganya dari rangkaian kosmetik di farmasi-farmasi rakyat.
Tidak ada yang memakai rantai intan berlian ala anjing kenit chihuahua Paris Hilton melainkan rantai benang yang murah dan mudah berbulu bila dicakar lagi tiada personaliti yang biasa di jual di mana-mana kedai haiwan mahupun kedai runcit di belakang rumah.
Tidak ada yang makan hidangan yang lebih lazat mahupun lebih mahal, melainkan makanan kering berjenama murah yang penuh dengan pewarna yang boleh didapati di semua kedai runcit di seluruh tanah malaysia ini, termasuklah sabah dan sarawak.
Tidak ada yang makan atau minum dalam bekas yang berasingan mahupun yang berbeza material melainkan mangkuk tanah liat yang murah lagi hodoh pembuatannya yang boleh dibeli di kedai-kedai haiwan di pekan-pekan lebih kecil dari pekan ipoh lama.
Tidak ada yang punya privasi membuang najis di dalam tandas yang tertutup dengan semburan pewangi yang harum melainkan kesemuanya di dalam bekas berisi carik suratkhabar yang sama saiz, sama warna dan sama harganya.
Tidak ada yang punya keistimewaan tidur di dalam raga kecil beralas tilam empuk dan selimut baldu melainkan sofa tua di ruang tamu pemberian teman yang tidak punya cukup modal menyewa lori untuk mengangkatnya pulang.

jadi kenapa mereka bergaduh? saya rasa saya sudah cukup adil lagi saksama.

Perlukah saya melaungkan slogan yang lebih indah lagi elok nahunya ke telinga kucing-kucing saya ini supaya mereka berdamai? atau perlukah saya menghukum mereka dengan sedikit penindasan supaya mereka sedar diri yang mereka itu kucing sesama kucing dan saya ini manusia yang lebih berkuasa, lalu mereka harus tunduk dengan kemahuan saya? atau mungkin saya perlu menyediakan kurungan-kurungan tanpa bicara untuk saya humbankan mereka setiap kali mereka buat hal?

ada sesiapa di luar sana yang boleh membantu saya?

Saya sangat ingin slogan saya mencapai matlamatnya. '1DesaPandan' !

1 comment: